Česká
republika
Česká školní inspekce
Plzeňský
inspektorát - oblastní pracoviště
Inspekční
zpráva
Tyršova základní škola a mateřská škola Plzeň |
U Školy 7, 326 00 Plzeň |
Identifikátor školy: 600 069 613 |
Termín konání tematické inspekce: 10.
prosince 2002 |
Čj.: |
044 272/02-5071 |
Signatura: |
td4zw104 |
charakteristika školy/školského zařízení
Tyršova základní škola a mateřská škola je kombinovanou školou. Zřizovatelem je Město Plzeň. Funkci zřizovatele vykonává Rada města Plzně prostřednictvím Magistrátu města Plzně. Škola je příspěvkovou organizací. Rozhodnutím MŠMT ze dne 5. 11. 2002 je zařazena do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení. Škola sdružuje mateřskou školu (kapacita 45 žáků), základní školu 1. stupeň (kapacita 130 žáků), školní družinu (kapacita 62 žáků) a školní jídelnu (kapacita 145 jídel).
Výuka v 1. - 5. ročníku probíhá podle vzdělávacího programu Obecná škola. V letošním školním roce je v pěti třídách ZŠ 95 žáků a ve dvou třídách MŠ 43 dětí. V rámci projektu PIII-Infrastruktura byla škola počtem žáků zařazena do kategorie C.
Předmět inspekční činnosti
Předmětem inspekční činnosti bylo zjištění a zhodnocení:
· materiálně-technického zabezpečení výpočetní technikou s ohledem na počítače dodané v rámci projektu PIII-Infrastruktura, který je součástí realizace státní informační politiky ve vzdělávání
· využití výpočetní techniky při výuce, mimo vyučování a při řízení školy
materiálně-technické zabezpečení výpočetní technikou s ohledem na počítače dodané v rámci projektu PIII
V rámci projektu PIII-Infrastruktura byla škola vybavena 7 počítači (1 učitelský, 6 žákovských) a tiskárnou. Vybavení informační technikou je umístěno v prostorově malé počítačové učebně. Všechny počítače jsou připojeny k internetu Generálním dodavatelem.
Z jiných zdrojů škola získala 14 počítačů. Z toho 7 počítačů (dále jen PC) je umístěno také v počítačové učebně. V mateřské škole jsou 4 PC, v kanceláři školy 1 PC, v ředitelně 1 PC a v kanceláři jídelny školy také 1 PC. Z těchto PC je 9 připojeno k internetu. Náklady spojené s využíváním internetu platí sponzor školy.
využití výpočetní techniky při výuce, mimo vyučování a při řízení školy
Koncepce využití výpočetní techniky ve škole
Rozvoj počítačové gramotnosti je součástí koncepčních záměrů školy a zahrnuje oblast výchovně-vzdělávací i oblast materiálně-technického zabezpečení. Koncepční záměry jsou realizovány jednak proškolováním učitelů, dále využíváním počítačového vybavení v rámci výuky i volnočasových aktivit žáků.
Využití výpočetní techniky v práci školy
Výpočetní techniku využívá ředitelka školy pro svoji řídící a administrativní činnost, e-mail zejména v komunikaci se zřizovatelem, orgánem státní správy i ostatními partnery školy. Všichni vyučující mají přístup k počítačům a používají je pro pedagogickou i administrativní činnost.
Ředitelka školy má písemně zpracovaný harmonogram využití počítačové učebny. Do harmonogramu je plánovitě zahrnuta i mateřská škola. Žáci mohou po vyučování navštěvovat tzv. počítačový klub ZŠ a ŠD, v rámci kterého mohou volně využívat PC včetně surfování na internetu. Žáci školy se mohou zapojit i do některého ze čtyř zájmových kroužků zaměřených na práci s PC, které v letošním školním roce škola organizuje.
Výčet dokladů, o které se inspekční zjištění opírá
1. Výkaz o základní škole podle stavu k 30. 9. 2002 Škol (MŠMT) V 3-01 ze dne 1. 10. 2002
2. Výkaz o mateřské škole podle stavu k 30. 9. 2002 Škol (MŠMT) V 1-01 ze dne 3. 10. 2002
3. Výroční zpráva za školní rok 2001/2002
4. Rozhodnutí o zařazení do sítě škol čj. 29 281/02-21 ze dne 5. 11. 2002
5. Zřizovací listina ze dne 11. 12. 2000
6. Protokol o instalaci síťového zařízení uživatele (ZKZ) ze dne 14. 5. 2002
7. Koncepční záměry a úkoly v období 2001-2003
8. Provoz v počítačové učebně ve škol. roce 2002/2003
Závěr
Škola je výpočetní technikou vybavena nejenom z projektu PIII-Infrastruktura, ale i z jiných zdrojů. Výpočetní technika z projektu PIII-Infrastruktura je využívaná ve výuce i v rámci volnočasových a zájmových aktivit žáků v maximální míře, kterou umožňuje technická úroveň tohoto vybavení.
Rozvoj počítačové gramotnosti je součástí koncepčních záměrů školy, které jsou postupně naplňovány. Limitujícím faktorem jsou stísněné prostorové podmínky školy. Využití stávajícího vybavení školy výpočetní technikou je plánovité. Nezbytným pomocníkem se stala výpočetní technika v řídící i administrativní činnosti školy, v jejím informačním systému a ve zdělávání pedagogů.
Složení inspekčního
týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy
Razítko
Školní inspektoři |
Titul, jméno a
příjmení |
Podpis |
Vedoucí týmu |
Mgr. Darina Motlíková |
Motlíková v. r. |
Další zaměstnanci ČŠI
Martina Šimlová |
V Plzni dne 16. prosince 2002
Příloha
Záznamový arch tematické inspekce – P III-Infrastruktura
Datum a podpis ředitelky školy stvrzující převzetí inspekční zprávy
Datum převzetí inspekční zprávy: 18. 12. 2002
Razítko
Ředitelka školy nebo jiná osoba oprávněná jednat za školu |
Podpis |
Mgr. Dagmar Rubášová |
D. Rubášová v. r. |
Dle § 19 odst. 7 zákona
č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění
pozdějších předpisů, může ředitel školy podat připomínky k obsahu
inspekční zprávy České školní inspekci do 14 dnů po jejím obdržení. Připomínky
k obsahu inspekční zprávy jsou její součástí.
Další adresáti inspekční zprávy
Adresát |
Datum předání inspekční zprávy |
Podpis příjemce nebo čj. jednacího protokolu ČŠI |
Příslušný orgán státní správy |
2003-01-03 |
044 04/03-5071 |
Zřizovatel |
2003-01-03 |
044 03/03-5071 |
Připomínky ředitelky školy
Datum |
Čj. jednacího protokolu ČŠI |
Text |
|
|
Připomínky nebyly podány |
Škola: Tyršova základní škola a mateřská škola Plzeň, U Školy 7, 326 00 Plzeň |
Identifikátor: 600 069 613 |
Počet žáků: 95 ZŠ, 43 MŠ |
Počet tříd: 5 ZŠ, 2 MŠ |
Počet přepočtených pedagogických pracovníků: 8 ZŠ, 3 MŠ |
Počet počítačových učeben: 1 |
Kategorie školy: C |
|
Počítače ve škole |
Počet získaný
v rámci projektu PIII |
Jiné zdroje |
Z toho umístěné: v učebně PC |
7 |
7 |
v klasických učebnách |
0 |
4 (MŠ) |
v odborných učebnách |
0 |
0 |
v kabinetech |
0 |
0 |
v kanceláři |
0 |
1 |
v ředitelně |
0 |
1 |
jinde |
0 |
1 (ŠJ) |
Ostatní hardware: |
|
|
tiskárny |
1 |
3 |
scanner |
|
0 |
|
|
|
Počítače připojené
na Internet: |
7 |
9 |
ŠI zaznamená počty
zjištěné při inspekci.
Jiný poskytovatel připojení
k Internetu než GD: |
Ano |
|
Rychlost připojení: |
GD: běžná |
Jiný: běžná |
Rychlost
připojení zjistí ŠI dotazem. U možnosti Ano/ne zakroužkuje správný údaj.
Koncepce využívání výpočetní
techniky ve škole: |
Ano |
|
Forma: Koncepce školy, Plán školy na školní rok, Plán pro využití výpočetní techniky, Výroční zpráva |
ŠI zaznamená případnou formu, kterou je koncepce
zaznamenána.
U možnosti Ano/ne zakroužkuje správný údaj.
Využití počítačů dodaných
z projektu PIII v den inspekce v době od 7:00-18:00 |
|||
1. Předměty zaměřené na výuku výpočetní techniky a informatiky |
2.Jiné předměty |
3.Jiné aktivity |
4.Celkem |
0 |
0 |
3 |
3 |
ŠI popíše zjištěné skutečnosti, které zjistil přímou
kontrolou v den inspekce.Zaznamená číselně počty hodin.
Využití počítačové učebny
v den inspekce v době od 7:00-18:00 |
|||
1.Předměty zaměřené na výuku výpočetní techniky a informatiky |
2.Jiné předměty |
3.Jiné aktivity |
4.Celkem |
0 |
0 |
3 |
3 |
Podle počtu učeben
zaznamená ŠI jejich případné využití v den kontroly. Zaznamená
číselně počty hodin.
Využití
počítačové učebny v týdenním rozvrhu |
|||
1.Předměty zaměřené na výuku výpočetní techniky a informatiky |
2.Jiné předměty |
3.Jiné aktivity |
4.Celkem |
5 |
5 |
7 |
17 |
Podle počtu učeben
zaznamená ŠI jejich na základě týdenního rozvrhu hodin. Zaznamená
číselně počty hodin.
Využití počítačů dodaných
z projektu PIII
v době mimo vyučování v týdnu
|
||
Aktivita
|
Název, upřesnění |
Počet hodin týdně |
ZŠ klub |
Zájmová činnost na PC |
7 |
ŠD klub |
Zájmová činnost na PC |
5 |
Počítačové kroužky |
Výuka práce na PC |
5 |
|
|
|
Využití počítačů
z jiných zdrojů
v době mimo vyučování v týdnu
|
||
Aktivita
|
Název, upřesnění |
Počet hodin týdně |
Ředitelna |
Administrativa, informační systém |
10 |
Sekretariát |
Účetnictví, PaM a další administrativa |
25 |
ŠJ |
Admin. čin. k zabezpečení chodu ŠJ |
15 |
|
|
|
ŠI zaznamená příslušné údaje na základě rozhovoru s ředitelem školy, ICT koordinátorem, resp. učiteli.
Využití veškeré
výpočetní techniky v řízení školy a poskytování informací |
|
|||||
oblast |
míra využití |
poznámky |
|
|||
|
maximálně |
částečně |
nevyužívá |
|
||
1. |
administrativa a organizace |
X |
|
|
|
|
2. |
vnitřní informační systém |
|
X |
|
|
|
3. |
vnější informační systém (partneři školy a další právnické osoby) |
X |
|
|
|
|
4. |
vnější informační systém - žáci, zákon. zástupci, další fyzické osoby |
|
X |
|
|
|
5. |
DVPP |
X |
|
|
|
|
6. |
ostatní |
|
X |
|
|
|
ŠI na základě pohovoru s ředitelem školy, ICT
koordinátorem a učiteli zaznamená křížkem příslušnou míru využití výpočetní
techniky, popř. uvede do poznámek stručně další vysvětlení.