Česká školní inspekce

Plzeňský inspektorát

 

 

 

Inspekční  zpráva

 

 

Tyršova základní škola Plzeň, U Školy 7

 

U Školy 7, 326 00  Plzeň

 

Identifikátor školy: 600 069 613

 

Termín konání inspekce: 13. – 14. prosince 2004

 

 

 

 

 

 

 

 

Čj.:

d4-1198/04-5120

Signatura:

od4ay114

 

 

 

Charakteristika  školy

Příspěvková organizace je zřízena Statutárním městem Plzeň se sídlem nám. Republiky 1, 306 32  Plzeň. Má čtyři součásti (základní škola – 1. stupeň, mateřská škola, školní družina, školní jídelna). Inspekce probíhala jen v jedné z nich – dvoutřídní mateřské škole. Toto předškolní zařízení má ve školním roce 2004/2005 zcela naplněnou kapacitu 45 dětí.

Výchovně-vzdělávací činnost je zde realizována podle alternativního akreditovaného programu, kterým je Mezinárodní projekt Open Society Fund „Začít spolu“ (OSF Praha 1995). V praxi mateřská škola uplatňuje rovněž doporučený Rámcový program pro předškolní vzdělávání (Č.j. 14 132/01-22, vydalo MŠMT, květen 2001).

 

Předmět  Inspekce

Předmětem inspekce bylo zjištění a zhodnocení personálních a materiálních podmínek, průběhu a výsledků spontánních a řízených činností v mateřské škole. Zároveň byla provedena tematicky zaměřená inspekce „Multikulturní výchova“.

 

PERSONÁLNÍ podmínky vzdělávání

Výchovně-vzdělávací činnost mateřské školy zajišťují čtyři učitelky, z toho tři na plný a jedna na zkrácený pracovní úvazek (0,5). Tři pedagogické pracovnice splňují podmínky odborné a pedagogické způsobilosti, jedna vystudovala střední pedagogickou školu, obor vychovatelství, a nesplňuje tedy podmínky odbornosti pro oblast předškolní výchovy. Na kvalitě její práce však tato skutečnost neměla negativní vliv. Rozvržení přímé výchovné práce je promyšlené a vysoce efektivní, umožňuje tzv. překrývání učitelek v době hlavní činnosti – práce v centrech aktivit. Důležitým prvkem je zájem všech učitelek o další vzdělávání. Prioritou jsou inovační trendy ve školství, individuální práce s dětmi a práce dle alternativních pedagogických směrů. Učitelky navštěvují mateřské školy v celé republice (Brno, Kladno apod.) a hledají zde inspirativní podněty. Vedoucí učitelka se zúčastnila dlouhodobého semináře „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“, které škola spoluorganizovala. K samostudiu je k dispozici kvalitní fond pedagogické literatury. Tato výrazná orientace na zvyšování odbornosti se pozitivně odrazila v kvalitě sledované výchovně-vzdělávací práce.

Organizace chodu školy je plynulá a funkční. Z Organizačního řádu vyplývá, že pravomoci k vedení mateřské školy jsou delegovány na vedoucí učitelku. Ředitelka subjektu však pravidelně předškolní zařízení kontroluje a zajišťuje vzájemnou informovanost. Kompetence, povinnosti a práva zaměstnanců jsou písemně srozumitelně stanoveny, stejně jako kritéria k jejich odměňování. Hospitační činnost je dle předložených zápisů bohatá, kvalitní a prokazuje metodické vedení učitelek. V průběhu inspekce prokázal personál mateřské školy včetně ředitelky subjektu schopnost reálně zhodnotit pedagogickou práci.

Dle dokumentace školy i inspekčních zjištění je patrné, že personál celého subjektu je kompaktní a spolupracující. Mateřská škola je vnímána jako nedílná součást školy. Učitelé základní školy poskytují předškolnímu zařízení zpětnou vazbu, která se odráží v plánování. Spojení základní a mateřské školy se tak jeví jako vysoce efektivní.

Personální podmínky dávají předpoklad kvalitní realizaci výchovně-vzdělávací činnosti. Jejich úroveň byla hodnocena jako vynikající.

 

Materiálně-technické podmínky vzdělávání

Pro činnost mateřské školy jsou vymezeny prostory v přízemí školní budovy. Každá ze dvou tříd má k dispozici jednu místnost s vestavěným dřevěným patrem, které v jedné třídě slouží pro odpočinek a v druhé pro klidnou hru dětí. Tyto menší prostory jsou velmi účelně vybaveny. Nový nábytek z dřevěného masivu působí esteticky, hračky jsou v něm uloženy viditelně a v dosahu dětí. Výrazně jsou vyznačena tzv. centra aktivity (např. Pokusy a objevy, Dílna, Kostky, Ateliér, Divadlo, Knihy a písmena ad.), kde děti denně pracují jak spontánně, tak formou řízených aktivit. Menší prostor tříd pro pohyb je kompenzován denním pobytem v tělocvičně školy. K dispozici je také zahrada vybavená kvalitními prvky pro sportovní a rekreační vyžití dětí. Oběd je realizován ve školní jídelně, přesnídávka je podávána tzv. průběžnou formou ve třídách. Sociální zařízení je společné se školou základní.

Vybavenost hračkami, potřebami pro výtvarné a pracovní činnosti, knihami, hudebninami a dalšími pomůckami je na velmi dobré úrovni. Děti mají k dispozici i počítač vybavený vhodnými programy. Výrazný podíl ve vybavení tříd představují suroviny či přírodniny. Ty spolu s převážně zánovními hračkami a pomůckami pozitivně motivují děti ke hře a tvůrčím aktivitám.

Obě třídy mateřské školy, ale i vstupní prostory, chodby a patro základní školy jsou bohatě vyzdobeny. Nápadité práce dětí i učitelek dokumentují tvořivost a neotřelost realizovaných výtvarných aktivit a poskytují vysoce estetické a podnětné zázemí dětem, zaměstnancům, rodičům a hostům, kteří do školy vstoupí.

Ředitelka školy i vedoucí učitelky mají jasné koncepční záměry rozvoje materiálně-technického zázemí školy. Daří se jim získávat nejen podporu zřizovatele, ale i četných sponzorů.

Materiálně-technické podmíny výchovně-vzdělávací práce mateřské školy jsou velmi dobré a umožňují realizovat stanovený program.

 

průběh  a  výsledky  vzdělávání

Výchovně-vzdělávací program

Mateřská škola má vytvořený školní program vycházející z Rámcového vzdělávacího programu a ze zásad projektu Začít spolu. Klade si reálné cíle týkající se zejména rozvoje tvůrčího potenciálu dětí, schopností řešit problémy, samostatnosti a zodpovědnosti za své jednání. Pozornost je věnována pěstování zdravých návyků a životních postojů. Důraz je kladen na úzkou spolupráci s rodiči. Jednou ze základních podmínek odborné práce je tvorba individuálních plánů postavených na důsledné diagnostice a zjištěných pozitivních předpokladech každého dítěte.

Třídní programy jsou zaměřeny na specifické cíle jednotlivých oblastí. Rozpracovávají témata a podtémata s patrnou vzájemnou provázaností a kompaktností. V plánování je patrné moderní pojetí s důrazem na city, pocity, smyslové učení, fantazii a prožitek dětí.

Povinná dokumentace je pečlivě vedena, záznamy v Přehledu výchovné práce dokládají naplňování vzdělávacího programu. Ochrana osobních dat a údajů je zajištěna před jejich zneužitím.

Adekvátní pozornost je věnována průběžnému vyhodnocování vzdělávacích záměrů a cílů. Postihuje souvislosti a má pozitivní vliv na další plánování a kvalitativní rozvoj výchovně-vzdělávací práce mateřské školy.

Organizace denního režimu je plně přizpůsobena dětem. Veškeré sledované činnosti včetně tzv. režimových momentů odpovídaly vývojovým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí předškolního věku. V obou třídách bylo sledováno přátelské klima s příznivými vzájemnými vztahy, radostnou a komunikačně bohatou atmosférou.

Významným jevem je snaha o otevřenost školy vůči rodičům dětí. Využívány jsou tradiční formy (nástěnky, denní kontakt), i možnosti každodenního vstupu rodičů do tříd či účasti na různých akcích. Práce školy je veřejností kladně vnímána, což dokládá převis zájmu o mateřskou i základní školu.

Průběh a výsledky výchovně-vzdělávací činnosti

Inspekční činnost proběhla v průběhu dvou dnů v obou třídách mateřské školy.

 

Spontánní činnosti

Pro rozvoj spontánních činností bylo vytvořeno podnětné prostředí. Děti měly možnost volby hraček i partnerů, podařilo se jim vytvořit tvůrčí klima s klidnými vzájemnými vztahy. Příznivá atmosféra byla někdy podbarvena vhodnou tichou hudbou. Učitelky jen velmi nenápadně podněcovaly děti či jim byly k dispozici, podařilo se jim dokonale se integrovat do kolektivu. Žádoucím způsobem byla podporována tvořivost dětí, rozvoj jejich řečových dovedností. Vhodnými otázkami bylo podněcováno jejich logické myšlení. V obou třídách výrazně převyšovaly spontánní tvořivé aktivity (stříhání, lepení, kresba, modelování, konstruování, hra s počítačem). V menší míře se objevovaly hry námětové, které se však nerozvinuly do vyšších forem. Děti se dostatečně nevžívaly do herních rolí, neuplatňovaly prvky fantazie apod. K plynulosti her přispívala tzv. průběžná svačina s plnou samoobsluhou. Bohatě byl využívám pitný režim. Pro spontánní činnosti byl vytvořen optimální časový prostor. Jejich ukončení bylo nenásilné, děti ochotně uklízely a zjevně se těšily na další aktivity.

Spontánní činnosti byly realizovány celkově na velmi dobré úrovni.

 

Řízené činnosti

Sledovány byly činnosti pohybové realizované v tělocvična a pracovně-manipulační v tzv. centrech aktivity.

Náměty pohybových činností vycházely z realizovaného tématu. Optimálním způsobem bylo využito náčiní a nářadí, někdy i neotřelé organizace. Všechny děti byly vždy v pohybu, nedocházelo tedy k nežádoucím prostojům. Zdravotní cviky byly prováděny důsledně a efektivně. Vhodně zvolená motivace podporovala radost dětí z tělovýchovných aktivit a zvyšovala účinnost rozvoje jejich pohybových dovedností.

Rovněž organizace řízených činností probíhajících v centrech aktivit byla vedena s promyšleností a aktivizací všech dětí. Bohatý výběr pomůcek, zajímavá nabídka a již patrné upevněné návyky dětí vedly k tomu, že většina center byla obsazena malými skupinkami dětí. Nedocházelo zde k pasivnímu čekání, ale naopak k možnosti okamžitého uspokojení dětských zájmů a potřeb. Výrazným prvkem byla podpora samostatnosti, tvořivosti a komunikace. Často byly vzniklé situace využity k přirozenému učení, řešení problémů, vytvoření vlastního úsudku. Nabídka činností byla diferencována, takže úkoly zvládly i mladší děti. Všem se tak dostalo možnosti prožít si úspěch. Velmi vhodně pak učitelky výsledné práce zhodnotily a motivovaly děti k aktivitám v dalších dnech. Motivace k sebehodnocení dětí či k výraznější slovní reflexi vlastní práce nebyla z časových důvodů využita. Realizované téma v obou třídách prolínalo v souvislostech a vytvářelo smysluplný celek. Na úspěšném vedení řízených činností pozitivně působilo funkční tzv. překrývání služeb učitelek.

Řízené činnosti byly jednou hodnoceny jako vynikající, dvakrát jako velmi dobré.

 

Průběhové výsledky výchovně-vzdělávací činnosti

Vzhledem ke zvolenému pedagogickému stylu s preferencí moderních prvků je u dětí výrazně rozvíjena samostatnost, tvořivost a zodpovědnost.

Pravidelné pohybové aktivity v tělocvičně optimálně rozvíjejí radost dětí z pohybu, schopnost orientace v prostoru, obratnost a šikovnost při využití tělovýchovného nářadí.

Denní pracovní a výtvarné činnosti přispívají k rovnoměrnému rozvoji jemné motoriky. Děti bezpečně používají nůžky, správně drží tužku, pracují s pečlivostí a čistotou.

V mateřské škole je optimální prostor věnován rozvoji sociálních vztahů mezi dětmi. Ty se chovají slušně a ohleduplně. V průběhu inspekce nebyly patrné známky agrese.

Učitelky cíleně vytvářejí podmínky pro rozvoj smyslů, fantazie a citový vývoj dětí.

Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání

Posouzením všech sledovaných ukazatelů, tedy úrovně plánování a přípravy, motivace, organizace, metod a forem práce, komunikace, interakce a hodnocení, byla výchovně-vzdělávací činnost v mateřské škole celkově hodnocena jako velmi dobrá.

 

další  Zjištění

Součástí inspekční činnosti byla tematicky zaměřená inspekce „Multikulturní výchova“. Zjištění z této tematicky zaměřené inspekce, která probíhá i v jiných školách, budou souhrnně zveřejněna ve výroční zprávě ČŠI o školním roce 2004/2005.

 

Výčet  dokladů,  o  které  se  inspekční  zjištění  opírá

1.    Rozhodnutí o zařazení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení, vydalo MŠMT pod čj. 24 772/03-21 dne 18. srpna 2003 s účinností od 19. března 2003

2.    Zakládací listina, vydalo Město Plzeň dne 28. srpna 1996

3.    Zřizovací listina, vydalo Statutární město Plzeň dne 19. března 2003

4.    Propůjčení čestného názvu „Tyršova základní škola Plzeň, U Školy 7“, vydalo MŠMT dne 27. prosince 2000

5.    Organizační řád, vydala ředitelka subjektu – platný pro školní rok 2004/2005

6.    Zásady provozního řádu mateřské školy – vydala ředitelka subjektu dne 25. března 2004

7.    Jmenování vedoucí učitelky mateřské školy, vydala ředitelka subjektu

8.    Pracovní povinnosti personálu mateřské školy, Rozvrh pracovní doby učitelek MŠ

9.    Doklady odborné a pedagogické způsobilosti učitelek MŠ

10.Kritéria k odměňování zaměstnanců, Hospitační cíle pro školní rok 2004/2005

11.Plán kontrolní činnosti pro školní rok 2004/2005, Hospitační záznamy od roku 2003

12.Koncepční úkoly a záměry v období 2003 – 2005, Roční plán MŠ pro školní rok 2004/2005

13.Školní vzdělávací program MŠ, Třídní programy a plány obou tříd MŠ

14.Výroční zpráva za školní rok 2003/2004

15.Přihlášky dětí do mateřské školy, Rozhodnutí ředitelky o zařazení do mateřské školy – platné pro školní rok 2004/2005

16.Přehled docházky dětí, Evidenční listy – platné pro školní rok 2004/2005

17.Přehled výchovné práce mateřské školy ve školním roce 2004/2005

18.Záznamy o dětech mateřské školy, Rozhodnutí ředitelky o odkladu školní docházky (4)

19.Plán dalšího vzdělávání učitelek MŠ od školního roku 2003/2004

20.Jednací řád pedagogické rady, Zápisy z jednání pedagogické rady od roku 2003/2004

21.Výkaz o mateřské škole Škol (MŠMT) V1-01 k 30. září 2004

 

 

závěr

Na vysokou kvalitu personálních podmínek pozitivně působí promyšlené další vzdělávání a systematické metodické vedení učitelek. Ředitelka subjektu má fundovaný přehled o problematice mateřské školy. Její schopnost adekvátně motivovat a oceňovat pedagogický sbor přispívá k vytvoření úzké vazby základní – mateřská škola se shodnými stěžejními cíli a s účinnými zpětnými hodnotícími prvky.

V mateřské škole je vytvořeno velmi dobré materiálně-technické zázemí. Vše je podřízeno vysokým nárokům na funkčnost a estetiku. Obnova zařízení a vybavení se průběžně realizuje, je koncepční a systematická.

Spontánní i řízené činnosti byly vedeny s mimořádnými nároky na přípravu učitelek a s nadstandardní organizací vedoucí k aktivizaci všech dětí. Výrazným pozitivem je skutečnost, že všechny učitelky uplatňují moderní metody a formy práce, které vedou k optimálnímu rozvoji dětí všech věkových skupin s respektem k jejich individuálním potřebám.

 

 

Hodnotící stupnice:

vynikající

velmi dobrý

dobrý (průměrný)

vyhovující

nevyhovující

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Složení inspekčního týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy

 

Razítko

 

 

Školní inspektor

Titul, jméno a příjmení

Podpis

 

Vedoucí týmu

Mgr. Ivana Krýslová

Krýslová v. r.

 

Člen týmu

Mgr. Hana Ratzová

Hana Ratzová v. r.

 

 

V Plzni dne 22. prosince 2004

 

Datum a podpis ředitelky školy stvrzující převzetí inspekční zprávy

 

Datum převzetí inspekční zprávy: 22. 12. 2004

Razítko

 

 

Ředitelka školy nebo jiná osoba oprávněná jednat za školu

 

 

Titul, jméno a příjmení

Podpis

Mgr. Dagmar Rubášová

D. Rubášová v. r.

 

Dle § 19 odst. 7 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, může ředitel školy podat připomínky k obsahu inspekční zprávy České školní inspekci do 14 dnů po jejím obdržení na adresu pracoviště vedoucího inspekčního týmu, tj. Částkova 78, 326 00  Plzeň. Připomínky k obsahu inspekční zprávy se stávají její součástí.

 

 

Další adresáti inspekční zprávy

Adresát

Datum předání/odeslání inspekční zprávy

Podpis příjemce nebo čj. jednacího protokolu ČŠI

Krajský úřad – odbor školství

5. ledna 2005

d4-1198/04-5120

Magistrát města Plzně

5. ledna 2005

d4-1198/04-5120

 

 

Připomínky ředitelky školy

Datum

Čj. jednacího protokolu ČŠI

Text

 

 

Připomínky nebyly podány.