téma: | pohádky |
věk: | 3 - 6 let |
doba: | cca 2 týdny |
cíl: | "pochopení dobra a zla" |
metody: | týmová práce řízené čtení, čtení s předvídáním volné psaní (s p.učitelkou) kostka |
činnosti: | myšlenková mapa třídění obrázků z pohádek třídění pohádkových postav práce v centrech aktivity |
1. den
myšlenková mapa - týmová práce
Děti zavřou oči a za doprovodu melodie z jakékoliv známé pohádky si
představují pohádku, která se jim líbí a kterou mají rádi. Následně p.uč. podle
jejich vyprávění zapisuje na velký papír do paprsků sluníčka názvy těchto pohádek.
plný košík pohádek
připravíme obrázky pohádek z dětských
časopisů
"obrázky se nám v košíku pomíchaly,pomůžete nám je roztřídit na
pohádky kouzelné a zvířátkové?"
děti společně obrázky rozdělí.
"poznaly jste z obrázků jaké jsou to pohádky?"
děti jmenují a p.uč.je písemně (velkými tiskacími písmeny) zaznamená (volné psaní s p.uč.).
Vše vyvěsíme ve třídě.
činnosti
ateliér - kresba,malba ( vodovky,pastelky,křídy,fixy )
na téma "pohádka"
otázky : "jakou pohádku jsi namaloval?, jaké postavy?,proč se ti
pohádka líbí?, je to pohádka kouzelná nebo zvířátková?"
individ.rozhovory výstava maleb ve škole
2. den
pohádkový klíč - týmová práce
- děti při ranních hrách postaví velký zámek z kostek
- p.uč.tam tajně schová obrázky pohádkových postav
- velkým "pohádkovým klíčem" zámek s dětmi odemkneme a
podíváme se kdo v něm bydlí
- děti si vyberou jednu pohádkovou postavu
"kostka" - ve společném ranním kruhu
předškolní děti |
"popiš" postavu,jak vypadá, jaké asi má vlastnosti
"porovnej" znáš někoho z okolí s takovými vlastnostmi
"asociuj" jaká pohádka se ti vybaví
"vyhodnoť " co je dobré nebo zlé na té postavě
|
mladší děti |
"popiš" postavu
"vyhodnoť" myslíš,že je hodná nebo zlá a proč
|
- společně postavíme druhý zámek pro zlé pohádkové postavy a
obrázky rozdělíme podle dobra a zla
"činnost" - kresba,malba na téma "pohádkový zámek"
3. až 5. den
centra aktivity
Knihy a písmena: | předškol.d. - obrázky pohádkových postav, jak se
jmenují, jakým písmenem slovo začíná, hra s tiskacími
písmeny - skládání slov podle vzoru |
Pokusy a objevy: | počítač.hra - skládání pohádkových postav z více
částí - pro všechny věk. skupiny |
Manipulační cvičení: | sestavování a nalepování poh.postav
z 12 ti dílů - předškol.d.
ze 6 ti dílů - ml.d. |
Kostkoviště: | stavba zámku z velkých dřevěných kostek
pro všechny věk.skupiny |
Domácnost: | "Na Popelku" - třídění předmětů se zavázanýma očima
předškol. d. - fazole a hrách
mladší. d. - kaštany a velké fazole |
Ateliér: | kresba,malba - ( vodovky,pastelky,křídy.tuže.)
- pohádková koláž,společná práce dětí na jedné
pohádce |
6. den
řízené čtení, čtení s předvídáním
- pohádka "O tom jak šašek vyléčil krutou princeznu" ,
je třeba vybrat pohádku,kterou děti neznají
- "klíčová slova" - krutá princezna, šašek, kniha kouzel, král
- dětem ukážeme obrázky těchto čtyř slov společně s nápisy slov
( napsanými velkými tiskacími písmeny)
- otázky : "co je na obrázcích? myslíš,že jsou z jedné pohádky?
o čem asi ta pohádka je?
- společně budeme vymýšlet naší pohádku ,p.uč. pohádku písemně
zaznamená ( volné psaní s pomocí p.uč.)
- pohádku,kterou si p.uč.předem připraví,si rozdělí do čtyř odstavců.
Odkaz na celé znění pohádky.
1.odstavec: p.uč. přečte otázky - jaká je princezna a proč? co se vám na ní líbí X nelíbí?
co se asi bude dít dál?
2.odstavec : p.uč.přečte otázky - co je kniha kouzel? co v ní šašek hledal? koho chtěl
začarovat? co by jste s princeznou dělaly vy?
3.odstavec: p.uč.přečte otázky: proč šašek začaroval krále a ne princeznu? co král
konečně poznal? koho by jste začarovaly vy?
jakým kouzlem?
4.odstavec: p.uč.přečte otázky: udělal král dobře? jak by jste princeznu vyléčily vy?
jak by to asi dopadlo,kdyby šašek začaroval princeznu?
- p.uč.písemně zaznamená nápady dětí,které by začarovaly krále a proč
a dětí,které by začarovaly princeznu a proč.
Děti dokáží vymyslet úžasná řešení.
7. den
čarování
- p.uč.začaruje všechny děti v kouzelníky a čaroděje
- děti budou vymýšlet čarovné formule a p.uč. je zapíše (volné psaní)
- otázky : jaká znáš kouzla ? jsou všechna kouzla dobrá?
jaké čaroděje znáš? jsou hodní nebo zlí?
chtěl bys někoho začarovat a proč?
-činnosti : výroba "knihy kouzel" kam dětem zapíšeme všechny
čarovné formule,které jsme vymysleli
předškol.d. - vystřihování,nalepování,kresba čaroděje do knihy
mladší d. - nalepování,kresba
báseň : "Kouzelnická"
8. a 9. den
čarodějnice
- píseň,výroba čarodějnice
- materiál na čarodějnici: dvě větve ze stromu,staré tričko,staré kusy
hadrů,šátek,silonové punčocháče na hlavu,
- větve spojíme do kříže, do punčochy nacpeme větší množství
zmuchlaného novinového papíru a hlavu nabarvíme,hlavu připevníme
na kříž a čarodějnici již oblékneme podle fantazie dětí.
10. den
dramatizace pohádky podle výběru dětí
Iveta Holubová
vedoucí učitelka MŠ
Tyršova základní škola Plzeň, Černice