Tyršova základní škola, Plzeň
Informace o naší škole Kontaktní údaje Koužky a námi pořádané akce Materiály k výuce
O nás . . . . . . .
. . . . . . . . . .

Jak na pohádku

Využití programu "Začít spolu" a "Řízeným čtením a psaním ke kritickému myšlení" v MŠ

Jsme dvoutřídní mateřská škola sídlící v jedné budově se základní školou. Již osmý rok se náš školní vzdělávací program řídí podle programu "Začít spolu". Jelikož jsme škola otevřená, zajímají nás i jiné alternativní vzdělávací programy.

Proto se u nás na škole v minulém roce uskutečnil půlroční seminář pro učitelky základní školy "Řízeným čtením a psaním ke kritickému myšlení". Jako vedoucí učitelku mě zajímalo, jestli se některé jejich metody dají využít i v MŠ. A tak vznikl takový malý projekt o pohádce, který využívá metod jak začít spolu, tak "Řízeným čtením a psaním ke kritickému myšlení".



téma:pohádky
věk:3 - 6 let
doba:cca 2 týdny
cíl:"pochopení dobra a zla"
metody:týmová práce
řízené čtení, čtení s předvídáním
volné psaní (s p.učitelkou)
kostka
činnosti:myšlenková mapa
třídění obrázků z pohádek
třídění pohádkových postav
práce v centrech aktivity

1. den

myšlenková mapa - týmová práce
Děti zavřou oči a za doprovodu melodie z jakékoliv známé pohádky si představují pohádku, která se jim líbí a kterou mají rádi. Následně p.uč. podle jejich vyprávění zapisuje na velký papír do paprsků sluníčka názvy těchto pohádek.

plný košík pohádek
připravíme obrázky pohádek z dětských časopisů
"obrázky se nám v košíku pomíchaly,pomůžete nám je roztřídit na pohádky kouzelné a zvířátkové?"
děti společně obrázky rozdělí.

"poznaly jste z obrázků jaké jsou to pohádky?"
děti jmenují a p.uč.je písemně (velkými tiskacími písmeny) zaznamená (volné psaní s p.uč.). Vše vyvěsíme ve třídě.

činnosti
ateliér - kresba,malba ( vodovky,pastelky,křídy,fixy ) na téma "pohádka"
otázky : "jakou pohádku jsi namaloval?, jaké postavy?,proč se ti pohádka líbí?, je to pohádka kouzelná nebo zvířátková?"
individ.rozhovory výstava maleb ve škole

Rumcajz

2. den

pohádkový klíč - týmová práce
- děti při ranních hrách postaví velký zámek z kostek
- p.uč.tam tajně schová obrázky pohádkových postav
- velkým "pohádkovým klíčem" zámek s dětmi odemkneme a podíváme se kdo v něm bydlí
- děti si vyberou jednu pohádkovou postavu

"kostka" - ve společném ranním kruhu
- společně postavíme druhý zámek pro zlé pohádkové postavy a obrázky rozdělíme podle dobra a zla
"činnost" - kresba,malba na téma "pohádkový zámek"
předškolní děti "popiš" postavu,jak vypadá, jaké asi má vlastnosti
"porovnej" znáš někoho z okolí s takovými vlastnostmi
"asociuj" jaká pohádka se ti vybaví
"vyhodnoť " co je dobré nebo zlé na té postavě
mladší děti "popiš" postavu
"vyhodnoť" myslíš,že je hodná nebo zlá a proč


Zámek

3. až 5. den

centra aktivity

Knihy a písmena: předškol.d. - obrázky pohádkových postav, jak se jmenují, jakým písmenem slovo začíná, hra s tiskacími písmeny - skládání slov podle vzoru
Pokusy a objevy: počítač.hra - skládání pohádkových postav z více částí - pro všechny věk. skupiny
Manipulační cvičení: sestavování a nalepování poh.postav
z 12 ti dílů - předškol.d.
ze 6 ti dílů - ml.d.
Kostkoviště: stavba zámku z velkých dřevěných kostek pro všechny věk.skupiny
Domácnost: "Na Popelku" - třídění předmětů se zavázanýma očima
předškol. d. - fazole a hrách
mladší. d. - kaštany a velké fazole
Ateliér: kresba,malba - ( vodovky,pastelky,křídy.tuže.) - pohádková koláž,společná práce dětí na jedné pohádce

6. den

řízené čtení, čtení s předvídáním
- pohádka "O tom jak šašek vyléčil krutou princeznu" , je třeba vybrat pohádku,kterou děti neznají
- "klíčová slova" - krutá princezna, šašek, kniha kouzel, král
- dětem ukážeme obrázky těchto čtyř slov společně s nápisy slov ( napsanými velkými tiskacími písmeny)
- otázky : "co je na obrázcích? myslíš,že jsou z jedné pohádky? o čem asi ta pohádka je?
- společně budeme vymýšlet naší pohádku ,p.uč. pohádku písemně zaznamená ( volné psaní s pomocí p.uč.)
- pohádku,kterou si p.uč.předem připraví,si rozdělí do čtyř odstavců.

Odkaz na celé znění pohádky.
Titulek

1.odstavec: p.uč. přečte otázky - jaká je princezna a proč? co se vám na ní líbí X nelíbí? co se asi bude dít dál?
2.odstavec : p.uč.přečte otázky - co je kniha kouzel? co v ní šašek hledal? koho chtěl začarovat? co by jste s princeznou dělaly vy?
3.odstavec: p.uč.přečte otázky: proč šašek začaroval krále a ne princeznu? co král konečně poznal? koho by jste začarovaly vy? jakým kouzlem?
4.odstavec: p.uč.přečte otázky: udělal král dobře? jak by jste princeznu vyléčily vy? jak by to asi dopadlo,kdyby šašek začaroval princeznu?
- p.uč.písemně zaznamená nápady dětí,které by začarovaly krále a proč a dětí,které by začarovaly princeznu a proč.
Děti dokáží vymyslet úžasná řešení.

7. den

čarování
- p.uč.začaruje všechny děti v kouzelníky a čaroděje
- děti budou vymýšlet čarovné formule a p.uč. je zapíše (volné psaní)
- otázky : jaká znáš kouzla ? jsou všechna kouzla dobrá? jaké čaroděje znáš? jsou hodní nebo zlí? chtěl bys někoho začarovat a proč?
-činnosti : výroba "knihy kouzel" kam dětem zapíšeme všechny čarovné formule,které jsme vymysleli
předškol.d. - vystřihování,nalepování,kresba čaroděje do knihy
mladší d. - nalepování,kresba
báseň : "Kouzelnická"

Kouzelník.gif

8. a 9. den

čarodějnice
- píseň,výroba čarodějnice
- materiál na čarodějnici: dvě větve ze stromu,staré tričko,staré kusy hadrů,šátek,silonové punčocháče na hlavu,
- větve spojíme do kříže, do punčochy nacpeme větší množství zmuchlaného novinového papíru a hlavu nabarvíme,hlavu připevníme na kříž a čarodějnici již oblékneme podle fantazie dětí.

čarodejnice

10. den

dramatizace pohádky podle výběru dětí




Iveta Holubová
vedoucí učitelka MŠ
Tyršova základní škola Plzeň, Černice


logo-zsc-sm.gif, 6 kB
menu-oblh.png, 0 kB

Stolní hry v MŠ
Týmová práce s textem 3. tř
Jak na pohádku MŠ
menu-obld.png, 0 kB
Nelze vybrat databázi